Idag är alla småettorna på en museilektion och studiebesök på Naturhistoriska museet. Då passar vi, två fröknar och alla ettor som är kvar, på att utnyttja alla ytor i korridor, klassrum och på skolgården till praktisk matematik i mixade grupper.

I den ena gruppen arbetade vi med volym och vikt. Vilket är egentligen tyngst – 1 kg bomull eller 1 kg järn? Vi tränade på att uppskatta vikt och jämföra, samt vilka olika begrepp man kan använda. Vi vägde tyngder och fick fylla i en lista på vad olika saker kan tänkas väga.

I den andra gruppen arbetade vi med mätning och längd. Vi inventerade vad vi kunde om mätning och lika redskap för detta och pratade om olika enheter, samt vilka redskap som är bra att använda till olika mätningar. Sedan fick vi arbeta i par och träna på att mäta med linjal, måttband och meterlinjal. Vi mätte oss själva, våra fötter, korridoren, suddgummin och basketplanen – bra träning! Numera vet vi att det inte är speciellt lämpligt att mäta en 42 meter lång korridor med en 30 cm lång linjal till exempel 😉

Så här kunde det se ut: Mätning i grupp film 1   film 2   film 3

Här kommer lite bilder från dagen:

 


Prenumerera på nya blogginlägg