Vi har arbetat med matematik på hundramattan. Fröken tog fram hundramattan och frågade vad vi kunde se för matematik på den. Vi kom med massor av förslag – vi såg att på ena raden slutade alla tal på 0, nästa på 9, nästa på 8 osv. Vi såg talraden från 1 till 10. Vi hittade dubblor och dubbla siffror, som 11, 22, 33 osv. Vi såg dubblorna på en diagonal. Det visste inte alla vad det var, så det fick vi förklara för varandra. Det var ju helt enkelt en rak linje, fast på tvären, snett ner eller upp. Vi upptäckte att vartannat tal var udda och vartannat jämnt och kunde förklara jämna tal med att tex 6 är jämnt, för att det går att dela rättvist, medan 7 är ett udda tal, som inte går att dela rättvist. Vi märkte att alla tal mellan 1 och 100 var med, så att vi visste att det var exakt 100 tal. Och om vi delade mattan på mitten, så blir det 50 tal på varje sida. Vi kunde se ett schackmönster och att alla 3:or är under varandra. Vi upptäckte att talen blev allt större ju längre ned på mattan man kom… Tänk vad vi kunde upptäcka mycket matematik här! Dessutom tränade vi på massor av matematiska begrepp och fröken kunde enkelt se vilka som kan vad och vilka som behöver träna vidare.

Sedan undersökte vi alla talen i den första och den andra raden på mattan. Vi byggde dem med centikuber och vi byggde alla i två rader. Då upptäckte vi att vartannat tal har en kub som sticker ut och vartannat har det inte. Det var flera som visste att detta var för att de är udda och jämna tal. Men vi var ju tvungna att utforska om detta gällde för hela mattan. Inom montessoripedagogiken färgkodas udda tal och jämna tal med två olika färger, blått och rött. Efter att ha diskuterat igenom vad udda och jämna tal egentligen är och att det är sista siffran som avgör, så fick vi sedan undersöka och färglägga våra egna hundramattor. Här upptäckte vi ett mönster – varannan kolumn är röd och varannan blå!

Tänk vad mycket vi kan om matematik ändå, extra kul att få synliggöra detta så här tycker fröken! 🙂

 

 


Prenumerera på nya blogginlägg