Sagoanalys med sagoexperter

Vi arbetar med vårt älskade Sagotema. Vi arbetar enligt cirkelmodellen och vi inledde med fas 1: bygga upp kunskap inom ämnesområdet. Vi var tvungna att ta reda på allt vi kunde om sagor, för att veta vad vi behövde och ville lära oss mer om.

Vi visste hur mycket som helst om sagor, fröken skrev upp allt som vi tog upp på blädderblocket:

  • De börjar ofta med Det var en gång och slutar med Snipp, snapp, snut.
  • De har en början, en händelse i mitten och sen ett slut.
  • De berättades förr från mun till mun.
  • De finns i olika versioner, med både lyckliga och olyckliga slut.
  • De är nedskrivna av författare och har en titel.
  • Sagor är fantasi och det finns fantasifigurer, som tex drakar, älvor och troll.
  • Det är de goda mot de onda.
  • Människorna i sagorna råkar ofta ut för äventyr.
  • Det finns hjältar i sagor.
  • Det finns magiska föremål i sagor, som trollstavar och olika drycker.
  • Platserna i sagorna är ofta magiska, som hemliga grottor och trollskogar.
 image image
 image
Fröken berättade också en del för oss om sagogenren: Det finns magiska tal, som talet 3 och 7. Förr var sagorna berättelser som de vuxna berättade för varandra, men sedan blev de mer och mer tänkta och utformade för barn. De hade nästan alltid en sensmoral, ett budskap, som de vuxna ville att barnen skulle tänka på. Till exempel kunde sensmoralen vara att akta sig för att var ensam i skogen, eller gå själv till vattnet.
Sedan skrev vi gemensamt upp några sagor som vi känner till och vi pratade mycket om skillnaden mellan en saga och en berättelse. Vi enades om att det finns som ett recept som gäller för sagor, och om de inte följer receptet, så är det inga sagor. Receptet ska innehålla en huvudfigur, oftast en god person. Sedan måste det finnas en ond figur. Det behövs lite magi – en magisk plats eller ett magiskt föremål. Det måste vara en spännande händelse eller ett äventyr och gärna lite kärlek. Den ska dessutom sluta lyckligt och ha ett budskap, en sensmoral.
image
I fas 2 av cirkelmodellen studerar man texter inom genren, för att skaffa sig förebilder. Vi lyssnar på sagor, vi lånar och läser sagor, vi ser på program som Mytologerna och Lässugen. Fröken högläste en klassiker – Askungen – för oss. Sedan analyserade vi och plockade isär sagan gemensamt – innehöll den några av ingredienserna i sagoreceptet? Ja: en fattig flicka, som är god. Den onda personen är styvmodern (vi visste alla att styvmödrar ofta är onda i sagorna). Det finns magi, för mössen kan tala och det kommer en fé och trollar i sagan. Dessutom finns det kärlek, för prinsen blir kär i Askungen. Äventyret är att Askungen försvinner och prinsen måste leta efter henne i hela kungariket. Den slutar lyckligt, när de gifter sig och sedan lever lyckliga i alla sina dagar. Sensmoralen då? Jo, vi tyckte att den var att ”kärleken har inga gränser”, för ”en fattig kan gifta sig med en rik”. ”Man kan gifta sig med vem man vill”, det spelar ingen roll om man kommer från olika ställen” och ”man ska inte vara dum mot någon”, för den som är snäll vinner i längden och de dumma i sagorna får oftast sina straff till slut. Tänk att man kan vara så klok redan i 7-årsåldern!
Sedan fick vi rita varsin scen ur sagan. De satte vi sedan samman i kronologisk ordning under våra tre rubriker – början, mitten och slutet. Vi fick diskutera en hel del här; var hörde vår scen egentligen hemma? Vi fick chansen att argumentera för vad vi tycker, och kompisarna kom med motargument när de inte höll med. Fröken satte sedan upp sagan på ett sagoband och vi hjälptes åt att återberätta sagan från början till slutet. Nu hänger sagobandet uppe i klassrummet, lagom till vernissaget imorgon, så att alla kan se våra fina bilder!
I fas 3 av cirkelmodellen skriver man en gemensam text. Vi skrev en saga tillsammans på blädderblocket och följde då noga receptet för sagor. I fas 4 skriver man individuella texter och mer om dessa två faser kommer du att få läsa i ett annat inlägg:)

Prenumerera på nya blogginlägg

← Tidigare inlägg

Följande inlägg →

1 kommentar

  1. Katarina Svensson

    Tack alla goa Tritonbarn o Jenny o Lotta för ett jättefint vernissage!
    Kakan ni hade bakat var supergod och ni var duktiga o modiga som läste upp era sagor/filmer för oss föräldrar!
    Katarina

Kommentera