Sagotema!

Nu har vi äntligen startat upp vårt sagotema! Vi smygstartade redan förrförra veckan med att börja läsa alla de klassiska sagorna av författare som HC Andersen och Bröderna Grimm. Barnen fullkomligt älskar dessa sagor och vi fröknar tycker det är minst lika härligt att få njuta av dessa klassiker. Denna veckan har vi exempelvis läst Tummeliten, Rödluvan, Bord duka dig samt Vargen och de 7 killingarna. Barnen är jätteduktiga när vi under våra efterföljande korta boksamtal pratar om texterna och de hittar likheter mellan böckerna och kopplar ihop dem med varandra. Till exempel upptäckte de att det i två av sagorna förekom en ondskefull varg som fick magen fylld med sten istället för det delikata byte som den tänkt sig…. Snöpligt!

På morgonen i torsdags samlade vi alla tre F-1 klasserna på Vintergatan. För att komma in dit fick barnen krypa igenom en magisk sagoportal, som hälsade dem välkomna till sagornas fantastiska värld. Väl inne så bjöd fröknarna på ett magiskt skådespel där olika sagofigurer presenterades. Det var vargen, prinsessan, trollet och häxan, som alla hade rymt från sina sagor. De gjorde den ena tokiga saken efter den andra, men till slut kom en fé och trollade tillbaka alla figurerna till sina sagor igen. Vilken tur!

Väl tillbaka i klassrummet så skrev vi upp allt vi visste om sagor på blädderblocket. Det visade sig att vi visste massor om sagor. Vi kände till många sagor som blivit film och massor med olika sagofigurer. Vi visste dessutom att sagor handlar om magi och fantasi och att allt kan hända! De börjar oftast med ”Det var en gång” och slutar med ”Snipp, snapp, snut – så var sagan slut”…

Sedan hade vi en genomgång  på vad som karaktäriserar sagor. Till exempel lärde vi oss att sagorna från början inte alls var tänkta för barn, att de gick ”från mun till mun” och oftast var ganska grymma. Efter hand har de blivit mer och mer barnanpassade och nu när man tänker på sagor så har de oftast ett lyckligt slut. Det finns magiska tal i de flesta sagor, siffrorna 3 och 7 återkommer ofta, och dessutom behöver ju en saga inte alls vara sann. De behöver däremot en början och efter det en händelse i mitten, som ofta består av att huvudpersonen får någon typ av uppdrag och måste ge sig ut på äventyr. I sagans slut finns det ofta en sensmoral, huvudpersonen har ofta lärt sig en läxa på vägen:)

Nästa arbetsmoment bestod av att barnen blev uppdelade i grupper om 6, med uppdrag att göra sagoplanscher, som vi alla sedan kan titta på och få idéer ifrån när vi slutligen ska skriva egna sagor. Första gruppen ritade olika figurer som förekommer i sagans värld. Andra gruppen fick i uppdrag att  rita olika föremål som förekommer i sagorna och den tredje gruppen ritade olika magiska platser. Alla grupperna tog sitt uppdrag på största allvar, och kreativiteten flödade när vi målade med akvarellpennorna. Så här såg det ut:

Och så här fint blev resultatet när vi ansåg oss klara. Om ni vill beskåda det i verkligheten, så kommer de snart att sitta uppe på vår blivande sagovägg precis utanför klassrummet:

På torsdagseftermiddagen arbetade ettorna vidare med sagor och de fick skriva ett eget slut till Rödluvan, efter att fröken hade berättat sagan ända fram till dess att jägaren går förbi utanför fönstret och hör vargen snarka högt där inne. Det var en ganska svår uppgift, eftersom de flesta har så klart för sig hur sagan egentligen slutar. Efter en stund kom de i alla fall på sina egna slut och de redovisade både lyckliga och olyckliga slut för varandra i samlingen:

   

             


Prenumerera på nya blogginlägg

← Tidigare inlägg

Följande inlägg →

1 kommentar

  1. marianne

    Det är rolit att följa eran blogg
    Och det är rolit at få veta saker som har hent.Av eran grej of the dej.Önskar Dominiquas mormor Marianne.

Kommentera