Vi fick i uppgift att rita av våra rum. Först pratade vi om storleken på saker som man kan ha i sitt rum (skala). Är en säng lika stor som en stol? Eller är en hylla lika stor som en leksaksbil? Sedan fick vi prata omfång vilket håll som rummet skulle ritas – uppifrån eller från sidan? Eller kanske bakifrån, vilket det nu är…

När vi redovisade våra rum för varandra så diskuterade vi likheter och skillnader. Vi märkte att många hade vitt på sitt rum och att de flesta hade ganska många saker. Speciellt om vi inte hade städat rummet på länge, då var det fullt med grejer överallt. Någon hade en TV och någon hade inte det, och det var många som hade gosedjur i sin säng.

Efter det tittade vi på bilder som visade barns rum i olika delar av världen. Vi diskuterade likheter och skillnader och fyllde i ett VENN-diagram där man ritar två cirklar som överlappar varandra lite. Där de överlappar skriver man likheter, och sedan hamnar det som är olikt på vardera sidan. Vi märkte att det var större skillnader här än när vi jämförde med varandras rum.

Vissa av barnens rum liknade våra, medan ett barn bodde i något som såg ut som en hönsgård och ett annat i en trappuppgång. Några barn hade bara en matta att sova på. Vissa hade ganska tomma rum, eller delade med syskonen, medan andra hade egna rum helt fullproppade med saker. Och några barn bodde i hus gjorda av lera med halmtak. Här kunde vi snabbt konstatera att det faktiskt är väldigt olikt att vara barn på olika ställen i världen. Och att det finns fler länder än Sverige där barn lever ett gott liv.

Bilderna hittar ni här, klicka på länken nedan:

http://www.theatlantic.com/international/archive/2011/08/where-children-sleep-a-round-the-world-tour-of-bedrooms/243303/


Prenumerera på nya blogginlägg